7 december 2022

Smartmedia NL

Grootste Media Site van Nederland

wat doet een office assistent

Alles wat je moet weten over de functie van office assistent

Ben jij van plan om een office manager of office assistent te worden? Dan is het verstandig om jezelf goed in de functie in te lezen. Zo vraag je je misschien wel af wat je salaris zal worden, welke taken je uit gaat voeren en wat de functie-eisen zijn. Eigenlijk is de functie als office manager of office assistent onmisbaar binnen veel moderne bedrijven. De reden hiervan is dat medewerkers binnen een organisatie steeds mobieler worden en op steeds meer verschillende plekken werken. Denk hierbij aan flexplekken en aan thuis werken. Een office manager of office assistent is dan een belangrijke schakel tussen de medewerkers. 

wat doet een office assistent

Een zeer belangrijke schakel in het werkproces

Als office manager ben je een zeer belangrijke schakel in het werkproces. Zo verricht je onder andere organisatorische en administratieve werkzaamheden. Je moet er tijdens deze werkzaamheden voor zorgen dat alle zaken soepel verlopen, ook achter de schermen. Daarnaast ben je ook zeer belangrijk voor een manager, directeur of directieteam. Je werkt dan ook nauw met deze mensen samen. Hoe de functie van een office assistent ingevuld wordt hangt uiteindelijk af van waar je gaat werken. Dit is namelijk binnen ieder bedrijf anders. 

Wat doet een office assistent?


Als office assistent voer je dus verschillende administratieve werkzaamheden uit. Denk hierbij aan postverwerking, archiveren en het afhandelen van inkomende en uitgaande communicatie. Naast deze werkzaamheden ben je vaak ook een aanspreekpunt voor andere afdelingen binnen de organisatie. Ook beheer je de agenda, beheer je het archief en beheer je de contracten. Daarnaast kan het organiseren van bijeenkomsten en vergaderingen ook onder jouw werkzaamheden als office assistent vallen.