27 april 2024

Smartmedia NL

Grootste Media Site van Nederland

voor- en nadelen performance max

Voor- en nadelen Performance Max

Met Performance Max wordt het runnen van marketingcampagnes weer een stap verder geautomatiseerd. Google probeert hiermee online adverteren gebruiksvriendelijker te maken en het rendement van advertenties te verhogen. Maar hoe goed werkt het in de praktijk en wat zijn de voor- en nadelen van geautomatiseerde marketing campagnes? In dit artikel hebben we de voor- en nadelen van Performance Max voor je op een rijtje gezet.

Wat is Performance Max?

Allereerst: wat is Performance Max? Kort gezegd: dit is het een marketingcampagne die eenvoudige taken, zoals het bieden op zoekwoorden, automatiseert. En waarbij je advertentie met behulp van een algoritme wordt getoond in alle Google producten, zoals Google search, YouTube en Google Display. Deze manier van adverteren zorgt niet alleen voor een groter bereik, maar zorgt er ook voor dat de advertentie op het juiste moment bij de juiste persoon terecht komt, allemaal automatisch! Verder kost online adverteren natuurlijk geld en dus moet het ook wat opbrengen. Dat is dan ook een sterk punt van Performance Max. Dankzij machine learning presteren je campagnes in potentie 11% beter en dat is indrukwekkend te noemen. Mits juist ingesteld, wordt deze prestatie al binnen enkele dagen bereikt. Even oefenen en experimenteren met de instellingen loont dus! Tot slot werken ze ook prima samen met de andere advertenties die je hebt lopen. Wanneer je ze toegang geeft tot je Google account, werken ze naadloos samen.

Heeft Performance Max ook nadelen?

Niets is perfect en dat geldt natuurlijk ook voor Performance Max. Zo wordt er geen ruimte geboden voor SKU gegevens. Wanneer je als bedrijf behoefte hebt aan grote hoeveelheden gegevens en details, kun je waarschijnlijk beter voor een ander type campagne kiezen. Verder is het jammer dat er standaard geen mogelijkheid wordt geboden om negatieven toe te voegen om kannibalisatie van je voorkeurszoektermen te voorkomen. En geeft Performance Max geen duidelijk inzicht in het algemene verloop van advertenties. Hierdoor is niet inzichtelijk wat je kunt verbeteren voor een nog beter rendement.

Conclusie

Met Performance Max wordt een nieuwe stap gezet in het automatiseren van marketingactiviteiten. Snap je goed wat de bovenstaande voor- en nadelen inhouden? Dan kun je hier als ondernemer of marketeer veel tijd mee besparen en het rendement van je advertenties verhogen. Meer nieuws over online marketing vind je hier!